[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]
Even iets testen bij je…
Als je mag kiezen om contact op te nemen met een klant, wat heeft dan je voorkeur? Mailen, appen of bellen?
Wanneer ik deze vraag in 1995 had gesteld, was het antwoord zeer waarschijnlijk bellen geweest. Want met mijn eerste Philips Fizz mobiele telefoon van toen kon je niet eens mailen of appen.
Vandaag de dag komt bellen vaak op de derde plaats. Als we het op kunnen lossen met appen of mailen geven we daar de voorkeur aan. En helemaal als je jonger dan 31 bent. Dan heeft, volgens een bericht van metronieuws.nl van deze week zelfs 40 % van de jongeren een hekel aan bellen.
De reden waarom ik dit Breinartikel schrijf is dat ik er namelijk zelf ook een handje van heb om bel-ontwijkgedrag te vertonen. En ik vast niet de enige zal zijn.
Ondanks dat ik weet hoe succesvol bellen is en hoe je dat slim via het brein kan doen, trap ik af en toe ook nog steeds in die valkuil. Ik heb deze week al vier telefoontjes ‘uitgesteld’ tot mails of apps. En dus ben ik degene die de ‘gevolgen’ van mijn keuze moet dragen. Als je zometeen verder leest, weet je precies wat ik bedoel.
Waarom is het juist bellen zo interessant om op 1 te zetten?
Als ik je vertel dat het gedeelte van het brein dat verantwoordelijk is voor het nemen van de besluiten acteert op allerlei aanwijzingen die wij via onze stem kunnen overbrengen, waarom zou je daar niet je voordeel mee doen? Helemaal als je weet dat wij dat onbewust doen en het dus als een automatisch proces fungeert wanneer je brein op die manier aanspreekt.
Want onze hersenen letten tijdens het telefoongesprek namelijk op HOE iemand de woorden zegt, niet zozeer wat iemand zegt. Als ik je daarbij vertel dat wat je zegt 4 x minder goed aankomt dan de manier waarop je het zegt, dan betekent dat dus iets voor jouw dag.
Door de juiste strategie te gebruiken hoef je in ieder geval 3 x minder tijd en energie in je gesprek te steken, want dat levert het je op. Wat zou dat voor jou per dag betekenen?
Wat je niet goed per e-mail of app kan overbrengen
Wat je ook niet mag vergeten is het volgende. Er zijn elementen uit je boodschap die via e-mail of whats app veel lastiger zijn over te brengen. Plus wat het gevolg van die keuze kan zijn. Ik bedoel het volgende:
- Verkeerde interpretatie: Je gaat zelf een interpretatie maken van wat er staat geschreven, zonder dat je zeker weet wat er bedoeld wordt. Hoe vaak er al niet discussies zijn ontstaan het verkeerd interpreteren van een e-mail of app, ik weet zeker dat jij het zult herkennen.
- Teveel of te weinig gevoel: Je hoort geen gevoel of emotie. Want in onze schriftelijke manier van communiceren durven we zwaarder aan te zetten dan aan de telefoon. Denk maar eens aan de mail die je schreef aan je collega/manager toen je het er totaal niet mee eens was. Zou je dit ook in die woorden aan hem of haar persoonlijk verteld hebben?
- Wachtstand: Je merkt niet meteen wat de ander ervan vindt. Omdat je na het drukken op de ‘send’-knop zelf af moet wachten wanneer er een reactie komt, zit jij in de wachtstand. Nog een paar dagen wachten totdat je antwoord krijgt, terwijl je het direct had kunnen hebben.
3 Breinstrategieën die je meer opleveren dan een e-mail of app plus de praktische vertaling naar jouw volgende telefoongesprek
Nu je weet dat bellen toch interessant zou kunnen zijn, geef ik je 3 breinstrategieën jij kan gebruiken om vaker de voorkeur aan bellen te geven. Want ze leveren je namelijk direct iets op!
En hoe doe ik dat nu in de praktijk zal waarschijnlijk je volgende vraag zijn? Ik geef je graag de uitwerking.
Breinstrategie 1: Betrouwbaarheidstem
Via je stem kun je je klant de juiste mate van betrouwbaarheid overbrengen, waardoor de kans dat de klant jou kiest boven de concurrent, je gunfactor hoger wordt of je eerlijk antwoord geeft groter wordt
Je stem kan hoog of laag zijn en daarbinnen kan je zelf ook nog variëren. Wanneer je stem hoog is, associëren je hersenen dat met een kinderstem. En dat klinkt niet competent en betrouwbaar.
Betrouwbaarheidstem: Probeer dus een zo laag mogelijke stem te houden en via deze simpele truc lukt je dat vast. Adem diep in en adem vervolgens langzaam uit en je zult merken dat je je schouders en nek automatisch naar beneden laat zakken. Op deze manier zakt je stem automatisch mee.
Breinstrategie 2: Zelfvertrouwenvolume
Het volume van je stem is een graadmeter van je zelfvertrouwen. Door deze strategie te gebruiken geeft het jou meer zelfvertrouwen en dat voelt je klant direct. Hij wil namelijk geen zaken doen met onzekere mensen.
Zelfvertrouwenvolume: Wanneer we nerveus zijn over een onderwerp of een boodschap die we moeten vertellen, vertellen we dat ook via onze stem. Het volume gaat dan namelijk omlaag en je gaat dus zachter praten. Dat interpreteren je hersenen als een boodschap van onzekerheid.
Hou dus hetzelfde volume ook als je iets moet zeggen wat je eng vindt. Want als je dit gebeurt bij je onderhandeling dan kan je het wel eens zwaar krijgen.
Breinstrategie 3: Overtuigtoon:
Je stem kan de positieve of negatieve emotie overbrengen. Hierdoor kun je direct de gewenste emotie en het bijbehorende gevoel overbrengen wat de ander direct hoort. Zo geef je extra kracht aan je woorden, waardoor je klant eerder overtuigd wordt.
Overtuigtoon: de makkelijkste manier om iemand in de juiste richting te krijgen is als je gebruik maakt van emoties in je stem. Want wanneer iemand dat niet doet, voelen je hersenen geen connectie en gaan ze in de ruststand qua beslissingen.
Hoe breng je die emotie aan via je stem? Dat kan je al doen door te glimlachen op het moment dat het even lastig wordt. Het geeft namelijk warmte aan je woorden en ontspant je kaken meteen.
Probeer daarnaast je woorden via een verhaal te vertellen zoals je dat ook aan je partner of vriend(in) zou doen. Op die manier komt er automatisch een emotie in je verhaal en zal de ander meer betrokken zijn bij je boodschap.
Conclusie:
Ik heb nu geen reden meer om aankomende week bel-ontwijkgedrag te vertonen, want deze 3 breinstrategieën zijn namelijk simpel, makkelijk te onthouden en direct toe te passen. Plus dat het mij tijd en energie gaat opleveren en ze effectief zijn, waardoor ik andere dingen kan doen.
Dus ik ga ervoor deze week. Doe je mee?
Dit is maar een klein deel wat je via het brein kan bereiken. In mijn boek Breinspel staat vol van manieren hoe jij het onbewuste deel van de hersenen in aktie kunt laten komen. Bestel het boek via Managmentboek of Bol.com
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Recente reacties