Binnen 3 maanden 10 miljoen gebruikers? Clubhouse wakkerde ons natuurlijk menselijk gedrag aan via beïnvloedingspsychologie en maakte slim gebruik van Zoomfatigue. Lees hoe ze flikten.
#clubhouseapp, een live podcastnetwerk, klinkt niet supersexy.
Waarom gingen we er massaal op af?
Komt het door de pandemie of de principes die ze vanuit #neuromarketing toepasten?
5 redenen:
1. Exclusiviteitsrecht:
wie wil er geen VIP zijn of zich voelen? Het is invite-only, dus voelt het exclusief als jij het hebt. En je bepaalt: wie gun ik het ook?
2. Sociale participatie: in een tijd van thuis blijven is dit de perfecte mogelijkheid om toch het maatschappelijke groepsgevoel te krijgen.
3. Fear Of Missing Out:
Alles is alleen live, dus je er niet bij bent, dan mis je het. Heel krachtig.
4: Spotlight effect:
Zoom vermoeit ons #brein en we voelen meer groepsdruk. Komt doordat we het idee hebben dat er extra op ons gelet wordt. Bij alleen audio valt dat effect weg.
5. Bandwagon effect:
hoe meer mensen iets doen of geloven, hoe makkelijker we volgen. Hoe meer geroep dus, hoe sneller we lid willen worden. Zeker als #elonmusk er ook is.
Is Clubhouse een pandemiebevlieging of blijvertje?
Wat zou jij liever doen, een live meeting, cafeetje of met oortjes blijven luisteren?
#clubhouseapp, een live podcastnetwerk, klinkt niet supersexy.
Waarom gingen we er massaal op af?
Komt het door de pandemie of de principes die ze vanuit #neuromarketing toepasten?
5 redenen:
1. Exclusiviteitsrecht:
wie wil er geen VIP zijn of zich voelen? Het is invite-only, dus voelt het exclusief als jij het hebt. En je bepaalt: wie gun ik het ook?
2. Sociale participatie:
in een tijd van thuis blijven is dit de perfecte mogelijkheid om toch het maatschappelijke groepsgevoel te krijgen.
3. Fear Of Missing Out:
Alles is alleen live, dus je er niet bij bent, dan mis je het. Heel krachtig.
4: Spotlight effect:
Zoom vermoeit ons #brein en we voelen meer groepsdruk. Komt doordat we het idee hebben dat er extra op ons gelet wordt. Bij alleen audio valt dat effect weg.
5. Bandwagon effect:
hoe meer mensen iets doen of geloven, hoe makkelijker we volgen. Hoe meer geroep dus, hoe sneller we lid willen worden. Zeker als #elonmusk er ook is.
Is Clubhouse een pandemiebevlieging of blijvertje?
Wat zou jij liever doen, een live meeting, cafeetje of met oortjes blijven luisteren?
#chantalvandenberg