Ben jij een achtbaan of een trambaan?
Als directeur, CEO ben je vaak in gesprek met anderen. Bijvoorbeeld op netwerkbijeenkomsten om te zien of er ‘handel’ te halen is. Je kent elkaar nog niet of misschien al wel, maar het is nog niet eerder tot een vervolg gekomen. In dat soort gesprekken tast je als het ware de ander af op ‘handelpotentieel’.
Wat veel mensen niet weten is dat je dat gesprek op twee manieren kan voeren: als een achtbaan of als trambaan. Deze week sprak ik op zo’n netwerkbijeenkomst en in de nazit hoorde ik ze allebei voorbij komen.
Welke baan denk je dat je neemt? En sta je er wel eens bij stil wat de gevolgen van je keuze zijn? Want de ene baan levert namelijk veel meer op dan de andere.
De verkeerde baan
Is er een ‘verkeerde’ baan? Het is maar welke uitkomst van je gesprek je wenst. Als je het idee hebt dat een vervolggesprek interessant is, dan adviseer ik je echt om door te lezen. Want ik weet zeker dat je gegarandeerd niet door hebt dat je vaak de verkeerde baan kiest.
Wat is nou het verschil tussen een achtbaan en een trambaan?
Dat weet je vast wel, maar het verschil zit hem in 1 zeer belangrijk detail.
Een trambaan is een rechte lijn die een tram van A naar B brengt.
Een achtbaan is veel kronkeliger en heeft hoogteverschillen. En juist die hoogteverschillen geven de achtbaan iets extra’s.
Ga eens even terug naar toen jij in een achtbaan zat. Wanneer je in het wagentje bovenaan op een top staat voordat je een duik gaat nemen. En als je dan gaat, dan krijg je dat bijzondere gevoel. Je kan het nu als het ware opnieuw voelen.
Wat je hersenen doen met tram- en achtbanen.
Het grote verschil tussen de trambaan en de achtbaan heeft te maken met hoe je hersenen erop reageren. Want het resultaat van de juiste baan is dat jij en je bedrijf door iemand wordt onthouden of niet. Zo werkt het dus ook met gesprekken. Ik leg het even uit.
Het trambaangesprek bestaat vaak uit chitchats. Je onthoudt ze niet, omdat je er niet enthousiast van wordt. Ons energieniveau tijdens zo’n gesprek lijkt dus een beetje op een trambaan. Met een beetje geluk onthoud je iemands naam nog, maar de inhoud is je totaal ontgaan. Herkenbaar? Later kan je je van dit gesprek weinig herinneren.
Achtbaangesprekken zijn gesprekken met pieken, emotionele pieken. Want dat achtbaan- emotie-gevoel is een fijn en spannend gevoel. Daardoor wil je nog een keer. Dit is precies het energieniveau wat je nodig is om mensen enthousiast te maken.
Deze pieken zorgen namelijk voor dopamine in je hersenen. Wanneer we ons goed voelen wordt deze neurotransmitter geproduceerd in je amygdala. Maar die dopamine zorgt nog voor iets extra’s. Namelijk dat je de informatie die je ontvangt ook onthoudt EN dat die informatie in je hersenen wordt verankerd. Nog beter voor de ‘handel’ dus.
Achtbaangesprekken leiden tot succes.
Deze gesprekken zijn zo succesvol vanwege drie punten:
- Je geeft je gesprekspartner plezier
- Je onderscheidt je van de rest
- Wat je hebt verteld wordt onthouden.
Zodra je dus iemand spreekt met ‘handelpotentieel’, wil je eigenlijk de achtbaan zijn in plaats van de trambaan. Alleen… wij zijn vaak geneigd om ons als een trambaan te gedragen. Denk alleen maar aan de standaard zinnen zoals: “hoe gaat het?” of “wat brengt je hier?”
Hoe vaak heb jij die al gebruikt?
Trambaanvragen en hun vervangers
Achtbaangesprekken zijn gesprekken met vragen die een emotionele piek geven. Vragen die nieuwe ideeën geven, nieuwe onderwerpen introduceren en stimuleren. Maak dus van een trambaan- een achtbaangesprek.
Om je te helpen geef ik je hieronder een aantal voorbeelden hoe je van een trambaan een achtbaangesprek maakt.
Conclusie:
Gebruik de achtbaan vragen zodat jij, jouw bedrijf en je gesprek onthouden wordt. Feel free om ze aan te passen waar je wil, want ik gun jou succesvolle gesprekken!
Recente reacties